søndag 20. mars 2016

Tutorial på foldekort #DT Papirdesign

Hei!

Jeg lovet dere en tutorial på dette brettekortet, og det kommer her :-) Tenkte dere kunne ha noe å kose dere med i påska. For å vise der hvordan jeg har gjort dette tenkte jeg å lage en jentevariant  denne gangen.




For å lage kortet trenger du;

3 stk. kartong som måler 4 1/8 x 9 1/2 inch. Dette er basen til selve foldekortet.

Til tagsene som du skal ha inni lommene trenger du;

1 stk. kartong som måler 3 1/2 x 6 inch. og
1 stk. som måler 3 1/2 x 5 inch. 

I tillegg må du ha mønsterark, lim, skjærebrett (evt. scoreboard om du ikke bruker skjærebrettet), og pynt/bånd selvfølgelig.


Så til scoringen/pregingen av selve foldekortet.

Panel nr 1. - Preg 1 3/4 inch på kartongens langside, vend kartongen og preg med det samme målet.



Panel nr 2. - Preg 2 inch på kartongens langside, vend kartongen og preg med det samme målet.


Panel nr 3. - Preg 2 1/4 inch på kartongens langside, vend kartongen og preg med det samme målet.


Brett sammen foldene. 

Så kommer målene på mønsterarkene som skal festes til alle flatene til kortet.

Panel nr 1. 

1 stk. ark som måler 5 7/8 x 4 inch.
4 stk. ark som måler 1 5/8 x 4 inch.

Panel nr 2.

1 stk. ark som måler 5 3/8 x 4 inch.
4 stk. ark som måler 1 7/8 x 4 inch.

Panel nr 3.

1 stk. ark som måler 4 7/8 x 4 inch.
4 stk. ark som måler 2 1/8 x 4 inch.

Monter så de store mønsterarkene på det som blir innsiden av panelene. Flappene på siden skal dekoreres både på inn og utsiden.



Vend panel 2 og 3. Ha limstriper på som vist på bildet.


Nå skal kortet monteres. Det er viktig å ikke ha limstriper på alle kantene. Da får vi ikke lommer til tagene våre.

Sentrer kortdelene og lim sammen.



I tillegg trenger du 1 mønsterark til baksiden av kortet. Dette skal måle 5 7/8 x 4 inch.


Klipp til båndet du skal bruke for å lukke kortet, og fest det til innsiden av panelet. Fest panelet til baksiden av foldekortet, og knyt sammen på forsiden. Vips, så har du laget ferdig kortet ditt :-)

Slik ble kortet mitt tilslutt;













Produktliste:

PD 16159 Ark - Muligheter/ Vår i luften.
PD 16156 Ark - Muligheter/ Stjernesko.
PD 16158 Ark - Muligheter/ Si det med blomster.
PD 14894 Ark - Forventning/ Blomsterduft.
PD 15097 Kartong - Lilla1.
PD 13766 Stempel - Ekte venner.
PD 14958 Stempel - Stå på.
PD 14921 Stempel - Når du blir gammel.
PD 13789 Stempel - Herlig.
PD 14960 Stempel - Til henne.
PD 13771 Stempel - Piler.
PD 13764 Stempel - Lille frøken. PD 15131 Dies - Gratulerer.
PD 15044 Klistremerker - Frøken Fryd.
PD 15045 Klistremerker - Moroklumpen.
PD 15046 Klistremerker - Perfekt.
PD 14941 Klistremerker - Bursdag.
PD 679 Chipboard - Jente.
PD 630 Chipboard - Stjerner, rosa.
PD 867 Dotter - Rosa.
PD Blomster - Hortensia, lilla.



12 kommentarer:

  1. Nydelig, Cathrine!
    Ser egentlig veldig avansert ut, så skal bli artig følge din og se om jeg får det til:))
    Takk for flott tutorial!
    God påske til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Bente! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding :-) Det er ikke avansert, så det er bare å forsøke. Kos deg!
      Ønsker deg også en riktig god påske!

      Klem fra Cathrine.

      Slett
  2. Utrolig lekkert Cathrine - nydelige papirer og så fin TFT!
    God påske!
    Klem fra Kjersti:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjæreste Kjersti!

      Så hyggelig å få besøk av deg ;-) og tusen takk for gode ord. Håper du har det bra! Jeg ønsker deg ei riktig god påske!
      Stor klem tilbake <3

      Slett
  3. Kjempeflott, og skal prøves i påska ��
    Hva heter de metall-låsene du bruker på klaffene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vigdis!
      Så hyggelig at du likte tutorialen min :-) Vet du, fotoankerne har jeg hatt i stasjet mitt i åresvis, så jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor de er fra. Tror det kan være we're memory keepers, men det er bare ei gjettning. Forsøkte å titte innom Bikuben å lete etter disse, men fant de ikke der. 7 gypsies og American craft har noe lignende der, men disse er kun lys blå og rosa. Har ikke tittet på andre nettbutikker. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mere. Håper du finner ut av det tilslutt :-)

      God påske og vennlig hilsen Cathrine.

      Slett
  4. Veldig flott kort, jeg skal prøve meg på dette i påsken👏😊👍🐣🐤

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Vivi :-) kos deg, og god riktig påske!

      Slett
  5. HI Cathrine, this is beautiful, great tut too x

    SvarSlett
  6. Så flott tutorial, takk for at du deler. Ser ikkje så lett ut, men trur eg må prøve meg på eit slikt kort. Nydelig kort :)

    SvarSlett
  7. Så utrolig nydelig og flotte kort! Kjempe kjekt md tutorial:) Lurer på hva du bruker til å få falsk søm? Både vanlige synål og de kryssene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Junhild! Tusen takk! Jeg har brukt dies med søm :-)

      Slett

Jeg blir så glad om du skriver noen ord til meg ♥ det setter jeg stor pris på!Ønsker dere en flott dag :-)

So nice of you to take the time to write me a comment ♥︎
I really appreciate that! Have a nice day :-)